Előadás sakkról és a"szobrászatról", valamint a
használati tárgyak furcsaságairól. Vetítés.(A sakk története, a kínai
agyaghadsereg- azonosság és moduláció, funkcionalitás, szimmetria, tradíció,
játék és játékosság stb.) Az előadás után hallgatók azt a feladatot kapják,
hogy készítsenek sakkfigurákat. Mindenki egyet-egyet. (A 32 hallgató tehát előállít
egy teljes sakk készletet.) Figurák sorsolása és koncepció kialakítása. Az
anyag, a méret adott, de az elv, és a "hogyan" még kérdéses. Mit
szabad és mit nem? Közös megbeszélés. A tisztek 1 méter , a gyalogok 60 cm koponyatető magasságúak
lesznek és mindegyikőjük egy 30
cm átmérőjű körlapon áll majd. A sakktábla négyzetei
40X40 cm-esek. Az óriássakk a K épület II. emeletén a büfével átellenes
folyosón lesz felállítva, és mindenki játszhat majd vele. Korrekciók. Minden
diák elhozza az általa készítendő bábú tervrajzait, koncepcióját és 1:10-es
vagy 1:5-ös modelljét agyagból, gyurmából, vagy plasztilinből. A mester
értékeli azokat, és iránymutatást ad a továbbgondoláshoz. Lágyvasból és csirkehálóból
mindenki elkezdi építeni a figurát. Műhelymunka. Útmutatás a purhab
használatához. A sok esetben részben vagy egészben purhabbal kitöltött testeket
a védőfóliázott teremben tovább alakítják. A mester bemutatót tart a szakmai
fogásokból, eszközkezelésből. Segít a koncepció minél teljesebb
megvalósításában és belejavít a figurákba. Együttdolgozás. A hallgatók a
bábukat tovább építik, applikálják, kiegészítik, vágják, reszelik, csiszolják,
fűrészelik, alakítják, majd hazaviszik, és otthoni munkával befejezik a művet.
Az órán megtörténik a még elvégzendő festés megbeszélése is. Következik a "sakktábla" elkészítése öntapadós
fóliával a kijelölt helyre. A figurák felállítása, értékelése, osztályzása.
Közös megbeszélés. Tanulságok. Az óra végén a mester vetít saját alkotásaiból.
Tárgyak, vagy szobrok? Ars poétika. Érdekes és elgondolkodtató felvetések a
tárgyalkotás témakörében. Kérdések és válaszok. Kötetlen beszélgetés.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése